راهکارهایی برای رفع بوی بد پا

  • شنبه, 02 تیر 1397 02:49

بوی آزار دهنده پاها مشکلی است که بسیاری را رنج می دهد و گاها خجالت زده می کند. غدد عرق ریز بیش از هر جای دیگری در پاهای انسان قرار دارند. رطوبت ایجاد شده در اثر عرق پا، این فرصت را به باکتری ها می دهد که رشد کنند. به صورت طبیعی با خشک شدن پاها در مجاورت هوا، رشد باکتری ها نیز متوقف می شود اما از آنجایی که اکثر افراد برای مدت طولانی پاها را در کفش نگه می دارند، پاها در اثر عرق ترشح شده، مرطوب می مانند و باکتری ها نیز به رشد خود ادامه می دهند و بوی بدی ایجاد می کنند. اما بوی بد پاها در بعضی افراد، بسیار زننده و غیر قابل تحمل است. دلیل این امر وجود یک نوع باکتری به نام "بریوی باکتریوم" در کف پا می باشد که از پوست مرده تغذیه می کند و در محیط های تاریک، گرم و مرطوب رشد می کند. اما نگران نباشید، خوشبختانه با رعایت یک سری نکات ساده می توانید از بوی زننده پاها و کفش های خود جلوگیری کنید.

پاها
1
پاها را بشویید.

به نظر واضح می رسد، اما یک شستشوی سریع با کمی آب و صابون کافی نیست. هدف ما در این مرحله این است که از شر تمامی باکتری ها و سلول های مرده پوست که غذای لذیذ این باکتری ها هستند، خلاص شویم.
بنابرین هنگام شستشوی پاها، باید از لیف، سنگ پا، برس شستشو یا هر چیز دیگری که بوسیله آن بتوان لایه پوست مرده را از پا جدا کرد، استفاده کرد. همچنین بهتر است به جای صابون معمولی از صابون ضد باکتری استفاده کنید. بین انگشت های پا را فراموش نکنید.

2
پاها را خشک کنید.

پاها را باید به طور کامل خشک کرد. رطوبت، چه آب باشد و چه عرق پا، زمینه رشد باکتری خواهد بود. با دقت هرچه تمام، پاها و لا به لای انگشتان را خشک کنید.

3
از محلول ضدعفونی کننده استفاده کنید.

محلول ضد غفونی کننده دست را می توانید برای کشتن و جلوگیری از رشد دوباره باکتری ها به کار ببرید. 

4
از محلول سرکه و الکل استفاده کنید.

الکل ايزوپروپيل و سرکه معمولی را به نسبت یک به یک با هم ترکیب کنید. با استفاده از یک قطره چکان، هر روز چند قطره را روی پا و بین انگشتان بمالید. هر دو ماده برای پوست بی خطر هستند، اما سرکه قارچ ها را از بین می برد و الکل باکتری ها را می کشد و از رشد آنها جلوگیری می کند.

5
از بو گیر یا ضد عرق استفاده کنید.

ضد عرق ها محصولاتی هستند که با استفاده از نمک آلومینیوم مانع خروج عرق از مجرا های عرق ریز می شوند. برای خریداری این نوع محصول باید به واژه Antiperspirant روی برچسب محصول توجه کنید. بوگیر ها یا دئودورانت ها جلوی عرق کردن را نمی گیرند، اما بوی بد آن ها را ازبین می برند. برای خریداری این نوع محصول باید به واژه Deodorant روی برچسب محصول توجه کنید. می توانید از همان محصولاتی که برای زیر بغل استفاده می شود، برای پاها نیز استفاده کنید.

6
صندل و کفش های جلو باز بپوشید.

با این کار پا ها را خنک نگه می دارید و از تولید بیشتر عرق پا جلوگیری می کنید. اگر نمی توانید صندل بپوشید، از کفش های چرمی استفاده کنید که به پاها فرصت نفس کشیدن می دهند و از کفش های دارای مواد پلاستیکی فاصله بگیرید. 

کفش و جوراب
1
کفش ها را در صورت امکان به طور مرتب بشویید.

اکثر کفش های ورزشی قابل شستشو هستند و خب نسبت به دیگر کفش ها بیشتر نیز بو می گیرند. می توانید آنها را درون ماشین لباسشویی بیندازید و بشویید اما فراموش نکنید که قبل از استفاده آنها را در هوای آزاد قرار دهید تا کاملا خشک شوند. 

2
داخل کفش ها به طور روزانه کمی پودر جوش شیرین بریزید.

فراموش نکنید که هر روز، گرد جوش شیرین روز قبل را خالی کنید.

3
چوب سدار یا میخک درون کفش های خود بریزید.

برای خشبو شدن و از بین رفتن بوی بد پیشین، کمی چوب سدار یا میخک درون کفش قرار دهید. بعد از چند روز بوی بد به کلی ناپدید خواهد شد.

4
جوراب خود را هر روز با جوراب تمیز عوض کنید.

جوراب های رنگی نسبت به جوراب های سفید بیشتر مستعد حضور باکتری و در نتیجه ایجاد بوی بد پا هستن. همچنین جوراب های بافته شده از الیاف غیر طبیعی و پلاستیکی باعث تعریق بیشتر و بدبو شدن پاها می شوند.

  • هنگام شستن جوراب ها، آنها را پشت و رو کنید تا شانس بیشتری برای شستشو و پاک شدن سلوی های مرده بجامانده در بافت جوراب، وجود داشته باشد.
  • هنگام انتخاب جوراب، نمونه های نخی یا پشمی با خاصیت جذب رطوبت بالا را خریداری کنید. جوراب های بافته شده از الیاف غیر طبیعی (نایلونی) رطوبت را در اطراف پا گیر می اندازند و محیط بهتری برای رشد باکتری ها فراهم می کنند.
  • جوراب های خود را یک بار در روز عوض کنید و هرگز جورابی را قبل از شستشو بیش از یک بار نپوشید.
  • هنگام پوشیدن کفش های ورزشی حتما جوراب بپوشید تا رطوبت حاصله را از پا دور کند.
5
کفش هایتان را به صورت چرخشی بپوشید.

به این معنی که بعد از پوشیدن یک کفش در یک روز، اجازه دهید که برای حداقل 24 ساعت کاملا خشک شود تا باکتری ها در آنجا خانه نکنند. کفی کفش را خارج کنید تا فرایند خشک شدن کفش، سریعتر انجام شود و در روز بعد کفش جدیدی بپوشید. در غیر این صورت، پوشیدن دوباره همان کفش در روز بعد، عاملی برای بدبو شدن پاهای شما خواهد بود.

6
کفش ها را از پا در آورید.

هر وقت که برایتان امکان داشت، در صورتی که مطمئن بودید مزاحمتی برای دیگران ایجاد نمی کند، کفش ها را از پا در بیاورید. این کار باعث می شود که کفش و پای شما خشک باقی بماند.

درمان های خانگی
1
پاهایتان را برای مدتی در محلول ضدعفونی کننده خانگی غوطه ور کنید.

چه باورکنید و چه نکنید، پاهای شما قادرند در روز نیم لیتر عرق کنند.  بعضی از این محلول ها به خشک ماندن پاها برای مدت طولانی کمک می کنند و بعضی دیگر محیط نامناسبی برای رشد باکتری ها ایجاد می کنند.

  • محلول سفیدکننده یا وایتکس: 2 قاشق غذاخوری مایع سفید کننده را در 4 لیتر آب حل کنید. به مدت یک هفته، هر روز پاها را برای 5 تا 10 دقیقه در این محلول غوطه ور کنید. اگر احساس کردید که این محلول پوست شما را خشک می کند، کمی روغن بچه به محلول اضافه کنید.
  • محلول آب و برگ چای: 5 قاشق مربا خوری برگ چای، یا 5 عدد چای کیسه ای را به چند لیتر آب اضافه کنید و پا ها را به مدت 30 دقیقه در آن غوطه ور کنید. اسید تانیک موجود در چای، پوست را خشک می کند.
  • محلول آب و نمک: نصف فنجان نمک را در هر لیتر آب حل کنید. پاها را در این محلول غوطه ور کنید و بعد از بیرون آوردن پاها را با آب شستشو ندهید.
  • محلول آب و جوش شیرین: یک قاشق غذاخوری جوش شیرین را در هر لیتر آب، حل کنید. غوطه ور کردن پاها در این محلول، پوست را قلیایی می کند و از رشد باکتری ها جلوگیری می کند.
2
یکی از پودر های زیر را به پا های خود بمالید.
  • پودر جوش شیرین: این پودر پوست را قلیایی می کند و محیط قلیایی برای رشد باکتری مناسب نیست.
  • پودر آهار ذرت: این پودر به جذب عرق پا کمک می کند.
نکته ها: 
  • گرفتن ناخن ها یا تمیز نگه داشتن آنها به کمتر شدن بوی پا کمک خواهد کرد.

  • با جوراب روی سطوح مختلف راه نروید. جوراب آلودگی ها و در نتیجه باکتری ها را به خود جذب می کند و انها را به درون کفش منتقل می کند. در صورت امکان از دمپایی استفاده کنید. 

  • کفش خود را با استفاده از سشوار  خشک نکنید و پشت شیشه گرم اتوموبیل قرار ندهید. گرمای بیش از حد باعث شل شدن چسب به کار رفته، آب شدن مواد پلاستیکی و از فرم خارج شدن کفش می شود. عمل خشک شدن کفش باید به آرامی و در دمای نه چندان بالا صورت بگیرد تا به کفش، آسیبی نرسد.

  • بوی بد پای بعضی افراد به دلیل کمبود "زینک" (Zinc) یا "روی" می باشد. قرص ها و مکمل های غذایی حاوی "زینک" مصرف کنید.

  • خوردن غذاها و ادویه جات بودار باعث بوی بد عرق بدن ازجمله بوی بد پا می شود. از خوردن اینگونه مواد غذایی مانند: سیر، پیاز، کاری، فلفل و غیره خودداری کنید.

  • استرس می تواند باعث تعریق زیاد بدن شود. 

  • اگر بعد از رعایت تمام نکات بالا، مشکل همچنان ادامه داشت، حتما به پزشک مراجعه کنید. بوی بد پا ممکن است به دلیل قارچ های پوستی،  عفونت و حتی سرطان پوست ایجاد شده باشد. به علائمی مانند خارش، پوسته شدن پوست، تاول و چرکی شدن توجه کنید.

  • منبع :اینگونه