گفتگو با کارآفرینانِ موفقِ تولیدی بازرگانی کفش چرم مریم وطن:

مسئولان از واحدهای تولیدی داخلی حمایت کنند

 

بوی چرم می ‌آید. موسیقیِ شادی به گوش می ‌رسد. به هر قسمت که می ‌رویم با چهره ‌هایی خندان رو به‌ رو می ‌شویم. دیدنِ مردان و زنانِ جوانی که با جدیت مشغولِ کار هستند، آن هم در محیطِ یک کارخانه که معمولا تصورِ فضایی خشک و خشن از آن می‌رود، بسیار جالب است. اما گویا کسب ‌و کارهایی که به‌ صورت سینه ‌به‌ سینه به فرزندان توسط پدران آموخته می ‌شود، حال و هوایی صمیمی نیز با خود به ارمغان می ‌آورد. در کارخانه ‌ی تولیدی کفش مریم در شهر قدس هستیم؛ جایی که برای تعداد بالایی از افراد بومی این شهر در شرایط نا به ‌سامانِ اقتصادی و افزایشِ نرخِ بیکاری، سفره ‌ای گسترانده شده است. زحمات موسسان مجموعه و کارگرانِ زحمتکش در تولیدِ کفش‌ هایی با کیفیتِ بالا، طراحیِ مناسب، راحتی و قیمتِ معقول سبب شده، 35 درصد فروش برند معروف و محبوبِ کفش ملی نیز به کفش مریم اختصاص یابد.

 

**

 

به گزارش پیام آشنا، قدمت تولیدی کفش مریم به حدود 50 سال پیش باز می‌ گردد؛ زمانی که پدرِ فرهاد معمارپور(مدیرعامل شرکت تولیدی بازرگانی چرم مریم وطن)، تولید و فروش کفش را در مغازه ‌ای واقع در چهارراه استانبول آغاز و طی سال ‌های بعد مهارت و تجربه ‌ی خود را به فرزندش منتقل کرد.

معمارپور از شروع علاقه ‌مندی ‌اش به تولید کفش می‌ گوید: «در زمان قدیم، افراد اکثرا حرفه ‌ی پدرشان را دنبال می ‌کردند هرچند الان دیگر چنین نیست. پدر من هم در بسیاری از حرفه ‌ها فعالیت می ‌کرد اما در یک برهه‌ ی زمانی تصمیم گرفت یک مغازه‌ ی کفش ‌فروشی دایر کند. اوایل چندان به کفش علاقه نداشتم اما تشویق ‌های پدر سبب شد کنارِ او تجربه کسب کنم تا اینکه به دلیل بیماری پدرم مشکلات و ناملایماتی به وجود آمد. غیرتم اجازه نداد مغازه ‌ی پدرم را به حالِ خود رها کنم. تصمیم گرفتم به ‌طورِ جدی واردِ کار شوم و اسمِ پدرم را زنده نگه دارم.»

پس از بازنشسته شدن پدر در سال 1369، فرهاد معمارپور کار خود را از یک مغازه‌ی 12 متری آغاز می‌کند. پس از کسب تجارب بسیار در این حوزه، حدود 20 سال پیش با همکاری داریوش جعفری که اکنون سمت رئیس هیات مدیره را دارد، شراکتی را در قالب شرکت تولیدی بازرگانی کفش مریم وطن رقم می ‌زند.

معمارپور می ‌گوید: «تقریبا از 12 سال پیش به طورِ جدی‌ تر به تولیدِ عمده ‌ی کفش چرم روی آوردیم و نتیجه ‌اش راه ‌اندازی چند واحد تولیدی به سرپرستی خودمان بود. از سال گذشته نیز تصمیم گرفتیم خط تولید را صنعتی کنیم و به همین دلیل کارخانه‌ ای در شهر قدس تاسیس کردیم که از فروردین به طورِ رسمی آغاز به کار کرد.»

مدیرعامل شرکت تولیدی کفش مریم، در خصوص دلیل انتخاب این اسم چنین توضیح می ‌دهد: «پدرم در ابتدای راه ‌اندازی تولیدی کفش، شریکی داشت که اسمِ دخترش مریم بود. همین اسم را هم بر حسبِ احترام و ارتباطی که دو شریک به یکدیگر داشتند، روی کسب و کار گذاشتند که ماندگار و معروف شد.»

 

علاقه به کارآفرینی یک حس درونی است

از مدیرعامل شرکت تولیدی کفش مریم می‌ پرسم چرا سرمایه‌ و وقتِ خود را به جای اشتغالزایی در یک کسب ‌و کارِ امن ‌تر که معمولا توجیه اقتصادیِ بالاتری نیز دارد هزینه نکرده است. پاسخ می ‌دهد: «عشق و علاقه ‌ی وافر به کارآفرینی یک حسِ درونی است. زمانی که می ‌بینم دور و برم افرادی هستند که به واسطه‌ ی کار در کارخانه‌ ی من رزق و روزی به دست می‌ آورند غرق در لذت می ‌شوم و از خدا می ‌خواهم به من نیرویی عطا کند که بتوانم سفره‌ ی خود را هر سال گسترده‌ تر کنم.»

مدت‌ هاست مسئولان وعده‌ ی حمایت از واحدهای تولیدی را سر می ‌دهند به‌ ویژه با توجه به نام‌ گذاری سال ‌های اخیر از سوی مقام معظم رهبری که بر محوریت اتکا به تولید داخلی استوار است. اما واحد تولیدی کفش مریم تاکنون هیچ حمایتی از سوی مسئولان ندیده است.

 

الگوی من مهندس ایروانی است

معمارپور علی ‌رغمِ سختی‌ های فراوانِ پیشِ رو، اهدافِ بزرگی در سر دارد و الگوی اصلیِ خود را مهندس ایروانی؛ صاحب برند کفش ملی می ‌داند که از یک حجره‌ ی کوچک کار خود را آغاز کرد و در آخر توانست برای 12 هزار نفر اشتغالزایی کند.

او می‌ گوید: «تصمیم دارم حرفه ‌ام را توسعه بدهم چرا که تولید کفش چرم، با حدود 30 صنف دیگر درگیر است و هدفِ اصلی من، همان هدفِ مهندس ایروانی است؛ یعنی برنامه‌ ریزی دقیق و وسیع برای انجام صفر تا صدِ تولید کفش چرم و صنایع وابسته. هرچند این هدف بسیار بزرگ است و هزینه‌ ی بسیار زیادی نیز می‌ خواهد اما به دلیلِ علاقه ‌ام به کارآفرینی و هم‌ چنین ارائه‌ ی محصولات با قیمتِ مناسب و کیفیتِ بالا، تمام تلاشم را برای رسیدن به این هدف به کار خواهم بست.»

 

شعار من تولید کفش چرم درجه یک با قیمت معقول است

شعارِ اصلیِ فرهاد معمارپور، "تولید کفش چرم درجه یک با قیمت معقول" است. او می ‌گوید: «در کشورهای خارجی، پوشیدن کفش چرم مرغوب به قشری خاص و ثروتمند اختصاص دارد اما من هدفم این است که با تولید انبوه، کفشی با قیمت مناسب به مردم ارائه دهم که هم از نظر طراحی زیبا باشند، هم مواد استفاده شده مناسب باشد و هم بسیار راحت و سبک باشد. این چهار فاکتور را همیشه سعی کرده‌ ام در کارم لحاظ کنم. به همین منظور، همیشه بازار جهانی را پایش می ‌کنم، به نمایشگاه‌ های ایتالیا، ترکیه و چین می ‌روم و با طراحی ‌های به‌ روز و دستگاه‌ های مربوطه برای انجامِ ریزه‌ کاری ‌های دقیق و مناسب کفش آشنا می‌ شوم که بتوانم کفشی با استانداردهای بالای جهانی تولید کنم.»

 

نباید از اعتماد مردم سوءاستفاده کرد

معمارپور در پایانِ سخنان خود از برخی برندها که تنها دنبال منافع خودشان هستند گلایه می ‌کند و می ‌گوید: «برخی دنبالِ سودِ 400 یا 500 درصدی هستند که از نظر من باطل است. اما یک سری برندها به واسطه ‌ی نام ‌شان از اعتماد مردم سوء استفاده می‌کنند و با سود بالا، چند برابر قیمت، کفش را به مردم ارائه می‌ دهند در حالی که این قیمت ‌ها معقول نیست. حرفِ من این است که در تیراژ بالا سود کنید نه افزایشِ 500 درصدی قیمت در تک‌ فروشی! مردمِ فهیم ایران فرقِ جنسِ خوب و جنسِ نامرغوب را متوجه می ‌شوند، قیمتِ واقعی و قیمتِ غیر واقعی را می ‌فهمند. نباید به شعورِ مردم توهین کرد چرا که راز ماندگاری یک کسب و کار در صداقت است.»

 

**

 

 

داریوش جعفری رئیس هیات مدیره شرکت تولیدی بازرگانی چرم مریم وطن نیز طراحی و ساختِ کفش را از پدرش آموخته است. او که در خیابان باغ سپهسالار، تولید و فروش کفش را با فرهاد معمارپور آغاز کرده است، می ‌گوید: «در آن زمان شرایط اقتصادی بسیار بهتر بود و پس از راه‌ اندازی این کسب و کار، استقبال بسیار خوبی از سوی مردم شکل گرفت تا جایی که این حرفه به بخشِ اعظمی از زندگیِ ما تبدیل شد.»

 

جعفری ویژگی‌ اصلی کفش مریم را کیفیت بالا و گارانتی مناسب می ‌داند و ادامه می ‌دهد: «گسترش شبکه‌ های مجازی مجالی مناسب برای معرفیِ بهتر و گسترده ‌تر برندهای داخلی فراهم آورده و تشخیص برند خوب و باکیفیت از برندهای تقلبی و بی ‌کیفیت را بسیار راحت ‌تر کرده است. خدا را شاکر هستیم که روز به روز به مشتریان ما افزوده می ‌شود و مردم از کیفیت کفش ‌های تولیدی ما که 100 درصد از چرم طبیعی ساخته می‌شود، راضی هستند.»

 

کفش مریم؛ رتبه‌ ی اول جشنواره مد و لباس 1395

طراحیِ کفش‌ های مریم بر عهده ‌ی فرهاد معمارپور و داریوش جعفری است که ساعاتِ بسیاری از روزِ خود را صرفِ این کار می ‌کنند. کفشِ مریم که با کُپی از دیزاین‌ های دیگر کاملا بیگانه است و 500 مدلِ اختصاصی دارد، سال گذشته در جشنواره‌ ی مد و لباس نیز رتبه‌ ی اول طراحی را از آنِ خود کرد.

 

سبکی و راحتی؛ ویژگیِ اصلی کفش مریم

رئیس هیات مدیره‌ ی شرکت تولیدی بازرگانی کفش چرم مریم وطن می ‌گوید: «ما با پوشش مردم دنیا آشنا هستیم و سعی می‌ کنیم جدیدترین مدل ‌هایی که در دنیا حرف اول را می‌ زند، تولید کنیم که در عینِ حال هم زیبا باشد و هم راحت و سبک با معیارهای استاندارد سلامت تا جایی که تا به ‌حال تولیدِ حدود 70 درصد کفش‌ ها به دلیلِ استقبالِ مشتریان، تکرار شده است.»

 

عدم حمایت دولت؛ مشکل اصلی تولیدکنندگان داخلی

علی‌ رغم اینکه در برنامه‌ ی ششم توسعه، تاکید دکتر روحانی بر حمایت از بخش خصوصی و تقویت تولیدات داخلی بود، متاسفانه تاکنون حمایتی از تولیدی کفش مریم صورت نگرفته است. جعفری در این خصوص می ‌گوید: «باید ایران به سمتی پیش برود که حتی یک لنگه کفش خارجی خریداری نشود. یعنی باید تولیدات داخلی این ‌قدر با کیفیت باشد که مردم خودشان به برندهای داخلی روی آورند اما متاسفانه تولیدکنندگانِ برندهای بسیار خوب با تکنولوژیِ ساخت و طراحیِ به ‌روزِ دنیا در کشور، به دلیل عدم حمایت دولت نمی ‌توانند با خیالِ راحت صرفا بر تولید تمرکز کنند.»

او ادامه می‌ دهد: «تهیه‌ ی مواد خام، گردش مالی و عدم حمایت مسئولان، گرانی چرم و نوسانات ارزی از جمله مشکلات عمده ‌ی این صنعت است که بسیاری از واحدهای تولیدی را به نابودی و تعطیلی کشانده است. اگر دولت از واحدهای تولیدی حمایت نکند چالش ‌ها تا ابد به قوتِ خود باقی خواهد ماند و این به نفعِ چرخه ‌ی اقتصادی کشور نیست.»

داریوش جعفری در پایان به جوانانی که می‌ خواهند واحد تولیدی راه ‌اندازی کنند چنین توصیه می‌ کند: «اول حوصله و دوم عشق و علاقه‌ ی قلبی به کار. چرا که اگر این دو عامل در فردی وجود داشته باشد، یقینا می‌ تواند موفق شود.»

 

**

 

عشقِ من، کفش است

در حاشیه ‌ی بازدید از کارخانه ‌ی تولیدی کفش مریم، با امیر فضلی، مدیر داخلی پرسنل کارخانه گفتگو کردیم. او متولد 1363 در تهران است و سال ‌ها پیش این کار را از پدرش آموخته. 120 مرد و 40 زن زیرِ نظر او کار می ‌کنند که تعاملی دوستانه با آنان دارد و کارشان را بسیار عالی ارزیابی می ‌کند.

فضلی می ‌گوید: «از بچگی به شغلِ پدرم علاقه داشتم. آن ‌قدر برایم جالب بود که اولین بار که در تولیدی کفش حضور پیدا کردم، هیجان خاصی به من دست داد. سال 1384 بود و 20 هزار تومان حقوق می ‌گرفتم اما علاقه‌ ی شدیدم سبب شد در این شغل ماندگار شوم و اگر شبانه‌ روز هم برای کفش وقت بگذارم به هیچ‌ عنوان خسته نمی ‌شوم.»

در پایان از او می ‌خواهم بهترین خاطره‌اش را بگوید. پاسخ می ‌دهد: «سال 90 بود که ورشکست شدم و اوضاع اقتصادی ‌ام به زیرِ صفر رسید اما آقای معمارپور و آقای جعفری دستم را گرفتند و در حقِ من لطفی کردند که هرگز فراموش نمی ‌کنم. در حال حاضر خانه و ماشین دارم و زندگی ‌ام بسیار عالی است و از اینکه در این کارخانه مشغول به کار هستم بسیار خوشحالم و احساسِ افتخار می ‌کنم چون به کارم عشق می ‌ورزم و تا هروقت که این دو بزرگوار در کارخانه باشند کنارشان با علاقه و خوشحالی کار خواهم کرد.»

 

 

 

نشانی دفتر مرکزی: تهران، خیابان جمهوری، خیابان صف، پاساژ اطمینان، پلاک 13 و 14

شماره تماس: 02133111802

 

نشانی کارخانه: شهرستان قدس، بلوار 45 متری انقلاب، خیابان چمن، پلاک 2 و 3، شهرک صنعتی زاگرس

شماره تماس: 02146854223