هنر در خدمتِ ورزش، فروش بلیت از آنِ چه کسی؟

  • دوشنبه, 04 تیر 1397 02:23

 

فرزانه یوسفیان

همیشه می گوییم از هنر و هنرمند حمایت می کنیم. سال هاست همواره شعارمان این است که باید از بخش خصوصی حمایت کنیم. حال اگر بخش خصوصی سرمایه اش را در حوزه فرهنگ و هنر هزینه کند، حمایت مسئولان، علاقمندان و اصحاب رسانه را طلب می کند. سرمایه گذاران و تهیه کنندگان در حوزه سینما از این قاعده مستثنی نیستند. افرادی که میلیاردها تومان برای ساخت یک فیلم هزینه می کنند تا من و شما بتوانیم ساعاتی از هفته را به تماشای فیلم مشغول شویم.

در این میان زمان اکران می تواند بهترین آمار فروش را برای یک فیلم داشته باشد. فیلم هایی که در ماه مبارک رمضان اکران شدند اما شرایط سخت تری داشتند. استقبال از تماشای فیلم از زمان افطار تا نیمه های شب بسیار ضعیف بود تا جایی که در برخی گزارش های منتشر شده شاهد شکست خوردن آن طرح هستیم. رئیس انجمن سینماداران و مدیر پردیس سینمایی ماندانا در خبری که به گزارش مهر منتشر شده درباره طرح اکران رمضان 97 گفت: «ما هر سال در ماه رمضان تلاش می کردیم تا صاحبان آثار را قانع کنیم که ریسک کنند و فیلم هایشان را در این بازه زمانی به نمایش بگذارند و برای آنها امتیازات ویژه در نظر می گرفتیم برای مثال روزهایی که یک فیلم در ماه مبارک رمضان به نمایش گذاشته می شد جزء کف فروش آن حساب نمی کردیم اما امسال در این بازه زمانی فیلم جدیدی اکران نشد. در واقع فیلم هایی که برای ماه رمضان در نظر گرفته شده بودند دو سه هفته قبل از آغاز ماه مبارک رمضان روی پرده رفته و مخاطبان آنها را دیده بودند و طبیعتا فیلمی که چند هفته اکران شده باشد کم کم مشتریان خود را از دست می دهد و این اتفاق امسال رخ داد.»

این اتفاق برای صنعت سینما اتفاق خوشایندی نیست. شاید اگر حمایتی از این طرح از سوی صدا و سیما برای تبلیغ، مسئولان شهری برای نصب بیلبوردهای تبلیغاتی، حمایت اصحاب رسانه و... صورت می گرفت، به جای اینکه ناراحت از شکست این طرح باشیم، به فکر ارتقای آن در سال های آتی بودیم. اکران فیلم ها همچنان ادامه دارد. ماه رمضان پایان یافت، اما اکران برخی سالن های سینما به حالت قبل بازنگشت، زیرا پخش فوتبال جام جهانی مهمان سالن های سینما شد.

مدت‌ها پیش از شروع جام‌ جهانی فوتبال در روسیه بحث و گمانه‌ زنی بر سر پخش مسابقات در سینماها آغاز شد و با وجود مخالفت جمع زیادی از تهیه ‌کنندگان و صاحبان فیلم، سرانجام شورای عالی اکران با ابلاغ مصوبه‌ ای با پخش فوتبال در سینماها موافقت کرد. به استناد گزارش ایسنا؛ در این مصوبه ذکر شده بود که فقط ۶ مسابقه که شامل سه بازی تیم ملی ایران و سه بازی نیمه‌ نهایی و فینال می‌شود اجازه پخش دارند و البته تمام سینماها هم نمی ‌توانند این کار را انجام دهند چرا که باید تعداد سالن‌هایشان بیشتر از یکی باشد. بر این اساس، از میان سینماهایی که سه سالن دارند فقط یک سالن، پردیس‌هایی که پنج سالن دارند فقط دو سالن و پردیس‌هایی که بیش از پنج سالن دارند چهار سالن مجاز به پخش مسابقات شدند.

حال سوال اینجاست آیا درصدی از آمار فروش بلیت های سالن های سینما برای فیلم های در حال اکران در نظر گرفته می شود؟ سوالی که بسیاری در فضای مجازی و برخی اخبار به آن پرداخته اند. در این خصوص علی سرتیپی سخنگوی شورای عالی اکران می گوید: بحث هایی درباره سود فروش بلیت های فوتبال برای صاحبان فیلم ها انجام گرفته است که تا دوشنبه (امروز) مشخص می شود و هنوز به صورت قطعی تصمیم گیری نشده است.

با وجود اینکه تیم ایران در بازی نخست خود در جام جهانی برنده شد، حالِ تماشاچیان و سینما داران خوب است، اما حال فیلم دارانی که فیلم شان در حال اکران است، بد است و باید به فکر این حال بد بود. در این ایام ظرفیت سینماها باید در اختیار فیلم ها بود، اما به پخش فوتبال اختصاص داده شد و این در نظر گرفته نشده که چند درصد از فروش باید در اختیار فیلم داران قرار بگیرد، این در صورتی است که نظارت درستی هم بر این طرح نشده است.

خودمان را اگر جای سرمایه داران و تهیه کنندگان فیلم ها بگذاریم، آیا باز هم در پی سرمایه گذاری در حوزه فرهنگ و هنر و خصوصا ساخت فیلم بودیم؟ با وجود شرایط سخت در حوزه فرهنگ و هنر که هر فرد حتی پیشکسوت این حوزه را دلسرد کرده است، چرا باز نمک به زخم شان می پاشیم و به فکر برون رفت از این مشکل و هموار کردن مسیر فعالیت آن ها نیستیم. امیدواریم امروز و در جلسه ای که قرار است در خصوص سود فروش بلیت های فوتبال برای فیلم داران برگزار شود، نگاه ویژه تری به زحمت کشان عرصه فرهنگ و هنر شود.

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید