کاش فدراسيون فوتبال با يک برند داخلي قرارداد ميبست

  • سه شنبه, 29 خرداد 1397 03:12


مهدي کياني
يکي از نکاتي که اخيرا به طور همزمان مورد توجه فعالان ورزش و اقتصاد قرار گرفت، موضوع البسه تيم ملي در جام جهاني بود. در اين باره نکته اي به نظرم رسيد. در شرايط عادي طبيعي است که برندهاي معروف سعي مي کنند با حمايت مالي از تيم هاي راه يافته به جام جهاني، بازاري براي خود دست و پا کنند و محصول خود را به هواداران بفروشند تا از اين سرمايه گذاري سود کنند و اين يک بازي برد برد براي فدراسيون کشورها و برند ورزشي تامين کننده البسه ورزشي است.  اما در ايران و دست کم در بازار داخلي شرايط با تمام دنيا فرق مي کند.  اگر خاطرتان باشد چند سال پيش برند آل اشپورت آلمان اقدام به سرمايه گذاري در بازار ورزشي کشور کرد و علاوه بر تامين البسه ورزشي تيم ملي فوتبال، همزمان لباس ورزشي تيم هاي استقلال، پرسپوليس و سپاهان را هم تأمين مي کرد.  يادم است يکي از فروشگاه هاي اصلي خيابان وليعصر، بالاتر از ميدان منيريه را هم اجاره کرده بود. مشکل از آنجا آغاز شد که توليدي هاي زيرپله اي شروع به توليد البسه ورزشي با آرم و لوگوي آل اشپورت کردند و به قيمت پايين تر محصولات خود را به خريداران فروختند؛ هر چه باشد اجاره يک کارگاه خياطي و تهيه پارچه فلامنت و استخدام خياط ورزشي دوز و جعل لوگو کار آساني است.  از آنجا که در کشورمان از حقوق مالکيت معنوي نيز حمايت چنداني نمي شود، بديهي بود که برند مذکور بعد چند سال اسباب و اثاثش را جمع کند و برود به کشورش تا زيان بيشتري نبيند، تا نامش را نياورد براي نان بردن عده اي فرصت طلب سودجو!  به گمان من امروز آديداس که معروف ترين برند ورزشي جهان است اگر به جاي ساپورت مالي تيم ملي ايران، لباسش را به فدراسيون ايران مي فروشد، منطقي ترين کار را مي کند و در اين آشفته بازار، از يک بنگاه حرفه اي تجاري، جز از اين انتظاري نيست، زيرا تضميني براي فروش محصولش به هوادارن تيم ايران دست کم در داخل کشور وجود ندارد.  در اين ميان چه خوب بود که فدراسيون با يک برند داخلي قرارداد مي بست تا با معرفي محصولات بومي به دنيا، گامي کوچک در حمايت از توليد داخلي برمي داشت. ناگفته پيداست که برندهاي داخلي راه حفاظت از حقوق خود در آشفته بازار تجارت داخلي را نيک مي دانند!
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید