حمایت از کالای ایرانی، برگ برنده اقتصادمقاومتی

  • یکشنبه, 19 فروردين 1397 09:38

 

الهام آمرکاشی

 

رهبر معظم انقلاب اسلامی سال ۹۷ را سال «حمایت از کالای ایرانی» نامگذاری کردند، شعاری با صدها لایه برای بررسیِ وضعیت اقتصادی کشور که اگر در همین اثنا به فریادش رسیده نشود، گذرگاه های دیگر جامعه را نیز به بن بست می کشاند.

با توجه به نامگذاری های مقام معظم رهبری در سال های اخیر، آنچه بیش از پیش خودنمایی می کند که باید مورد عنایت و واکاوی قرار بگیرد، موضوع اقتصاد کشور است که از سال های 88 به بعد، با توجه با شعارهای هرساله همواره مورد توجهء رهبر انقلاب بوده و باید از دولتمردان کشور پرسید که تا چه حد در این زمینه و برای تحقق شعارهای سال، موفق بوده اند!

صدالبته در این میان، جدا از دولت و همه نهادهای سیاست‌گذار زیرمجموعه دولت که باید در این زمینه همت های لازم را به کار گیرند، نقش تولیدکنندگان و مردم نیز حائز اهمیت است و نباید دور از نظر قرار بگیرد.

اما آنچه در این میان، احتیاج به بازنگریِ اصولی و نیازمند راهکارهای اساسی است، این مورد است که این سه رأسِ دولت، تولیدکننده و مردم چگونه می توانند در هم افزاییِ قدرت اقتصادی کشور راهگشا باشند و بدون حمایت از کالاهای وارداتی و در زیر چتر تولیدات داخلی، چرخه اقتصادی کشور بتواند با قدرت حرکت کند.

 با توجه به بیاناتِ رهبر معظم انقلاب که فرمودند: "حمایت از تولید ملی مخصوص یک سال نیست بلکه این موضوع باید بصورت جدی و محوری دنبال شود. باید این فرهنگ در میان مردم فراگیر شود که انتخاب یک کالا با نشان داخلی و یا با نشان خارجی می تواند یک کارگر ایرانی را برخوردار و یا محروم کند. درخواست من از همه ملت این است که به سمت مصرف تولیدات داخلی بروند "؛ مشخص است که این امر تنها منوط به امسال نمی شود و بدون شک در دراز مدت می تواند نمود داشته باشد، اما آنچه که در این چند هفته که از ابتدای سال می گذرد، به وجود آمده؛ تشکیل کمپین حمایت از تولید ملی با موجِ “من کالای ایرانی میخرم”، است که توانسته پالس و انرژیِ خوبی را در جامعه به وجود آورد که اگر با اهدافی چون: راهکارهای رفع موانع تولید ملی و حمایت از آن، بازنماییِ اهمیت و ضرورت حمایت از تولید ملی، شرحِ وظایف اقشار مختلف در حمایت از تولید ملی و ... همراستا شود، میتوان امید داشت، شعار«حمایت از کالای ایرانی» تا پایان سال به درجه های بالایی از تحقق، دست یابد.

اگرچه برخی کالاهای ایرانی ازدرجهء کیفیت خوبی برخوردار نیستند اما ما در یک سری از کالاها میتوانیم حرفی برای گفتن داشته باشیم و از مشابه خارجی استفاده نکنیم. این امر که با تکیه بر اقتصاد مقاومتی می تواند برگ برنده ای را تقدیم اقتصاد کشور نماید، در لوای بازنگری به زیرساخت های اقتصادی محقق می شود که اگر دولت به معنای واقعی کلمه از تولید کننده حمایت نماید و تولید واقعی با کیفیت ساخته شود، میتوان به صراحت بیان کرد: حمایت از کالای ایرانی، برگ برنده اقتصادمقاومتی است.

"در این میان آنگونه که محمد‌شریعتمداری وزیر صنعت می‌گوید، قرار است کمپین حمایت از کالای ایرانی شکل گیرد تا به واسطه آن بتوان کالاهای ایرانی را معرفی کرد و به مردم اطمینان داد که کالاهای تولید داخل را نباید دست کم گرفت.

شریعتمداری در این خصوص اذعان داشت: هدف وزارت صنعت، افزایش تولید کالای کیفی، رقابت پذیر و صادراتی است.اگر بتوان کالاهایی را تولید کرد که مورد استقبال بازارهای جهانی قرار‌گیرد، می‌توان مردم را به خرید کالای ایرانی تشویق کرد و این امر باعث رشد صنعت و افزایش نرخ اشتغال می‌شود و باید در جهت افزایش بهره‌وری، کاهش قیمت تمام شده و بهبود کیفیت و رقابتی کردن تولید اقدام کرد و در عین حال از حمایت تعرفه‌ای نیز تولید را برخوردار کرد."

تمام مواردی که وزیر صنعت به آن اشاره دارد، در درازمدت قابل دستیابی است اگر در کوتاه مدت به فراموشی سپرده نشود و چون هزار و یک مشکل و مصائب اجتماعی در گیر و دارِ پاسکاری های سازمانی مورد اهمال قرار نگیرد.

بی شک آنچه چرخهء اقتصادی و چهرهء اجتماعی شهر به آن نیاز دارد، جنبشی کردنِ پتانسیلی است که با افزایشِ ضریب و توانِ فکری در جهتِ رسیدن به نقطهء هدف، میتوان دورنمای جامعه ای را ترسیم کرد با تمرکز بر تحقق بر هرآنچه شایستهء ایران و ایرانی جماعت است و درعصر حاضر با وجودِ خرد جمعی که در یکایک افراد جامعه نمود یافته و پیشرفت تکنولوژی و مقایسه بر نقاط قوت و ضعفی که در کشورهای همسایه وجود دارد، میتوان با اتکاء به موارد مثبت و رونق افزای اقتصادیِ کشور به آمارِ بهبود و رشد در زیرمجموعه های صنعتی اقتصادی دست یافت که در یادداشت های بعدی به نکات موجود در این بخش پرداخته می شود.

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید